«بازی با دین مبین اسلام»

-----------------------

ایمان به «بهشت و دوزخ جسمانى» به همان صورت که در آیات و روایات متواتر تصریح شده است، از «ضروریات دین اسلام» است. و کسى که مطلقاً بهشت و دوزخ را «انکار» کند - مانند «ملحدین» - یا آنها را «تأویل» کند - مانند «فلاسفه» -، بی شک «کافر» است.

فلاسفه در این مورد به دو گروه تقسیم می شوند:

فلاسفه اشراق:

اشراقیان به «عالم مثال» معتقدند. آنان در ظاهر به بهشت و دوزخ و ویژگی های آن - که در شرع وارد شده - اعتقاد دارند، اما نه در این بدن جسمانى و نه به این صورت که آن بهشت و دوزخ، اجسامى هستند از قبیل اجسام این دنیا.

بلکه «عالم مثال» عالمى است متوسط میان «عالم جسمانیات» و «عالم مجردات». مانند «عالم خواب» و «صورى که در آب و آینه دیده می شود». پس «ثواب» و «عقاب» مانند «خواب خوب» و «خواب پریشان» خواهد بود. و این «مخالف صریح آیات و اخبار بی شمار» و «بازی کردن با دین مبین اسلام» است.

اگر بگویند که: بسیارى از مسلمانان در عالم برزخ به «مثال» قائل شدهاند.

جواب گوئیم که اینجا دو تفاوت وجود دارد:

اول: آنچه که آن‌ها قائل شدهاند مستلزمِ «انکارِ بازگشت بدن ها» در محشر نیست و مستلزم «رد آیات و اخبار صریحِ حشرِ جسمانى» نیست.

دویم: عالمِ مثالى که ایشان به آن معتقدند غیر از این مثال است که شما به آن اعتقاد دارید. آنها می گویند «بدن مثالى» جسمِ لطیفى است مانند اجسام ملائکه و جن. و روح در عالمِ برزخ به آن جسم تعلق می گیرد و تأویل به عالمِ خواب و خیال نمىکنند.

برگردانی از حق الیقین، علامه مجلسی، ص466

در ادامه به نظر فلاسفه مشاء می پردازیم...